начало

Софийската колегия прие нови 46 адвокати – положиха тържествена клетва Софийската колегия прие нови 46 адвокати – положиха тържествена клетва

Промяна статут партерно помещение

Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


Промяна статут партерно помещение

Мнениеот jekata » 22 Окт 2009, 15:15

Здравейте!
Оказа се, че за да бъде отдадено партерното помещение към входа за кафене се изисква промяна на статута му. Допреди 3 г. функционираше пак като такова, но мисля, че не е бил с друг статут освен началния. Питането ми е каква е процедурата, ако има преминали през нея. Доколкото разбрах искат нотариално заверени подписите на живущите ( в общината нямаха идея какъв процент от тях, а и незнам доколко нотариално заверени са като аз сам занеса лист с подписи на нотариус ), проект на помещението, изготвен от архитект, до кадастъра трябвало да се иде и оттам да се вземе настоящия проект, становища на ВиК и Енерго инженери.

Понеже нямам много доверие на лелките в общината питам и тук. Изисква ли се още нещо ? Какво коства като пари ориентировъчно цялата процедура? Фирми, занимаващи се директно с това има ли?

Благодаря предварително!
jekata
Младши потребител
 
Мнения: 37
Регистриран на: 11 Ное 2008, 22:50

Re: Промяна статут партерно помещение

Мнениеот magodeoz » 22 Окт 2009, 16:27

Процедурата се нарича "промяна на предназначението на помещение за нежилищни нужди" и е с различна тежест в зависимост от това дали се извършват строителни и монтажни работи или не. И в двата случая се изисква решение на общото събрание на етажните собственици, взето по реда на ЗУЕС. Общината може да поиска и изрично нотариално заверено съгласие от непосредствените съседи на обекта, макар че по ЗУТ това е изискване при преустройство на жилищно помещение или самостоятелно жилище (чл. 38, ал. 4).
При всички случаи е необходим архитектурен проект и конструктивно-техническо становище. Специално за кафене ще са необходими и проекти за преустройство на водопроводната, канализационната и електроинсталациите, както и проект за изграждане на вентилационна инсталация и технологичен проект, с който се регламентира допустимия асортимент от храни и хранителни продукти, които ще се предлагат.
Проектът се прави на базата на копие от одобрения проект на сградата, от който се вижда, че помещението е обща част, и съответно разрешението за строеж се издава на името на етажните собственици.
Преди одобряването проектите следва да се съгласуват с органите на противопожарния и санитарен контрол, както и да се получат съгласия от експлоатационните предприятия за използване на вода и електричество за стопански нужди. Одобряването на проектите може да стане чрез оценка на съответствието, издадена от експертен съвет в общината, или такава от независим консултант (строителен надзор).
Преди въвеждане в експлоатация е необходимо да се смени идентификаторът на помещението по ЗКИР.
Преустройствата в сгради от ІV и по-горна категория са приравнени към ІV категория строежи, което означава, че изпълнението им се контролира от независим консултант (строителен надзор), и се въвеждат в експлоатация с окончателен доклад от същия.
Провеждането на цялата процедура може да отнеме и повече от три-четири месеца, и да достигне стойност от три-четири (и повече) хиляди лева.
Ако сградата е с височина до 10 м (т. е. строеж от V категория), нещата може да се опростят малко.
magodeoz
Активен потребител
 
Мнения: 1948
Регистриран на: 10 Авг 2009, 00:29

Re: Промяна статут партерно помещение

Мнениеот jekata » 23 Окт 2009, 00:43

Здравейте! Огромно благодаря за подробния отговор! Малцина тук мисля биха го сторили.
Конкретно 11 етажа са, т.е. над 10 м. Ток и вода си има вързани мисля още от построяването. 10 кв. м. грубо е площа. От написаното и от Вас разбирам, че трябва явно да ида в кадастъра мисля се води и в крайна сметка се иска проекта на блока и да ксерокопират частта в която се вижда въпросното помещение ? Там или другаде се установява чия собственост е понеже земята не е наша, но доколкото имам идея само уж е наше помещението, т.е. на блока. Къде мога да установя към кой се води помещението? Един ВиК и Енерго инженер предполагам ще свършат работа с исканите становища (които нямам идея какво трябва да са, но те си били знаели).

От последните изречения излиза ли, че трябва специална фирма да движи нещата или мога и сам да го направя?
jekata
Младши потребител
 
Мнения: 37
Регистриран на: 11 Ное 2008, 22:50

Re: Промяна статут партерно помещение

Мнениеот anserk » 23 Окт 2009, 09:44

jekata написа:От последните изречения излиза ли, че трябва специална фирма да движи нещата или мога и сам да го направя?

С позволението на magodeoz ще отбележа, че подробните отговори в повечето случаи объркват още повече питащите! А може би така стигат до специалните фирми, т.е. лицензираните за строителен надзор. Още повече, че попада в 4-та категория строеж. В сайта на ДНСК ги има фирмите за цяла България.
А се тръгва от СОБСТВЕНИКА на помещението (ЕС или община), статут на помещението и т.н.И няма такова понятие
magodeoz написа:промяна на предназначението на помещение за нежилищни нужди"
. Как се формулира най-точно е много важно и го има в наредбите. И почти винаги води до преустройство или реконструкция. И при всички случаи е по общия ред, регламентиран със ЗУТ и общинските наредби !
Да си наеме строителен надзор :idea:
anserk
Активен потребител
 
Мнения: 1197
Регистриран на: 04 Юни 2009, 11:56
Местоположение: София

Re: Промяна статут партерно помещение

Мнениеот magodeoz » 23 Окт 2009, 13:20

до anserk:
С позволението на anserk ще отбележа, че начинът, по който да се пише в публични форуми, е от сферата на решения, които пишещият взема сам.
Понятието " промяна на предназначението на помещение за нежилищни нужди" е получено чрез интерполация от текста на чл. 38, ал. 5 от ЗУТ, и смислово отговаря на определението по § 5, т. 41 от ДР на същия.
Считам за правилно от хронологична гледна точка в подобни случаи първо да се наеме екип от проектанти с пълна правоспособност (и най-вече архитект), и едва след това да се потърси консултант (фирма за строителен надзор).
Все пак, благодаря за забележките.

до jekata:
1. Това, че има "вързани" ток и вода, не означава, че е допустимо използването им за стопански цели без санкцията на съответните дружества;
2. Проектът на блока не е в службата по кадастъра, а в архивите на общината (т. е. органа, издал разрешението за строеж);
3. От наименованието на помещението върху оригиналния проект ще получите яснота дали помещението представлява обща част по смисъла на чл. 38 от ЗС;
4. Не е сигурно, че ще минете само със становища по части "В и К" и "Електро", но специалистите, които наемете, ще преценят най-добре;
5. Вие можете (в качеството си на упълномощен представител на ЕС) да проведете процедурата до издаване на разрешение за строеж, но за изпълнението и въвеждането в експлоатация ще трябва да наемете консултант (строителен надзор).
magodeoz
Активен потребител
 
Мнения: 1948
Регистриран на: 10 Авг 2009, 00:29

Re: Промяна статут партерно помещение

Мнениеот anserk » 27 Окт 2009, 10:57

magodeoz написа:ще отбележа, че начинът, по който да се пише в публични форуми, е от сферата на решения, които пишещият взема сам.
Понятието " промяна на предназначението на помещение за нежилищни нужди" е получено чрез интерполация от текста на чл. 38, ал. 5 от ЗУТ, и смислово отговаря на определението по § 5, т. 41 от ДР на същия.

Това е юридически форум и ние от надзора доста внимаваме, когато в дискусиите използваме членове и алинеи. Интерполации и смислени тълкувания на закони са НЕДОПУСТИМИ при прилагане на техническите правила и норми!!! Те са за съдебна зала :D
Още повече, че тук се касае за ЕС и неизяснен статут на обект. А може изобщо да не се стигне до РС и до РП :oops:
В този случай към чл.38 се отнася ал.8 (ДВ,бр.6 от 2009 г.) и макар че е за новоизграждащи се сгради в режим на ЕС, ще бъде приложен и за случая от техническите общински служби. Това е практиката! Отказа за издаване на РС се атакува основателно, но не винаги се приема от възложителите.
Затова не ги пращайте при проектанти, преди казуса да е видян от ЮРИСТ, пък и да не е от надзор :idea:
anserk
Активен потребител
 
Мнения: 1197
Регистриран на: 04 Юни 2009, 11:56
Местоположение: София

Re: Промяна статут партерно помещение

Мнениеот magodeoz » 27 Окт 2009, 12:06

Не зная къде интерполациите и смисловите определения са недопустими, но са напълно допустими в исказано лично мнение в публичен форум.
От първия пост на питащия е ясно (може би не на всички), че разговорът в общината вече се е състоял, и човекът пита не дали може или не може, а каква е процедурата. Пак от същия пост се вижда, че при проектант не го пращам аз, а служителите в същата тази община.
Прилагането на чл. 38, ал. 8 от ЗУТ за помещения в заварени сгради е несъстоятелно дори само поради това, че законът изисква осигуряването на такова помещение, но не забранява последваща промяна на предназначението му.
magodeoz
Активен потребител
 
Мнения: 1948
Регистриран на: 10 Авг 2009, 00:29


Назад към Строителство и регулация


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Bing [Bot] и 23 госта


cron