от kemas » 25 Сеп 2006, 09:28
Ето Ви и примери за гореказаното :
Определение № 7188 от 29.06.2006 г. на ВАС по адм. д. № 6056/2006 г., IV о., докладчик председателят Мария Костова
чл. 217 ГПК,
чл. 2 ЗАП
Производството е образувано по частна жалба от РПК "Мир" - гр. Неделино, представлявана от председателя Стоян Николов Вълчев от гр. Неделино, против определение № 35/2.05.2006 г., постановено от Смолянския окръжен съд по адм. д. № 88/2006 г.
Частната жалба е подадена от активнолегитимирана страна в срока по чл. 214, ал. 1 от ГПК вр. чл. 11 от ЗВАС и е процесуално допустима.
С обжалваното определение окръжният съд е оставил без разглеждане жалбата на РПК "Мир" - гр. Неделино, обл. Смолянска, представлявана от председателя Стоян Николов Вълчев, срещу решения № № 339, 340, 341 и 342, приети от Общинския съвет - Неделино на заседанието му, състояло се на 23.03.2006 г., с протокол № 41, като недопустима, прекратил е производството по делото и е осъдил РПК "Мир" - гр. Неделино да заплати на Общински съвет - Неделино, направените по делото разноски в размер на 550 лв.
За да постанови определението си окръжният съд е приел, че обжалваните решения на Общинския съвет - Неделино нямат характер на индивидуални административни актове по смисъла на чл. 2 от ЗАП и с тях не се засягат права или законни интереси на жалбоподателя, поради което същият няма правен интерес да ги обжалва. С посочените решения, (с които на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 35, ал. 1 от ЗОС и чл. 60, ал. 1 от Наредба № 2 на Общински съвет - Неделино, е прието да се продадат чрез конкурс следните имоти, частна общинска собственост: хлебарски магазин, магазин за месо и колбаси, и магазин "железария", всички находящи се в жил. блок К-1 - гр. Неделино), Общински съвет - Неделино е упражнил правата си на собственик на общинско имущество. Съгласно чл. 140 от Конституцията общината е юридическо лице и има право на своя собственост. В правомощията на Общинските съвети, като органи на местното самоуправление, е да вземат решения по придобиването, управлението и разпореждането с общинска собственост. Обжалваните решения не представляват индивидуални административни актове, тъй като са с гражданскоправен характер, а атакуването на гражданскоправна сделка в административното производство е недопустимо.
В частната жалба се правят доводи за неправилност на постановеното определение поради нарушение на процесуалните правила и материалноправните разпоредби. Съдът не е преценил, че в чл. 3 от ЗАП са изброени административните актове, за които разпоредбите на този закон не се прилагат, а решенията на ОС, предмет на жалбата, не са сред тях. Не е преценено от съда и обстоятелството, че процесните търговски обекти, са били предмет на спорове във връзка с претенциите на община - Неделино, че представляват общинска собственост, по гр. д. № 159/1993 г. на Смолянския окръжен съд, по гр. д. № 862/1993 г. на ВАС, III АО, по гр. д. № 307/1994 г. на Златоградския РС, отменено с решение по в. гр. д. № 408/1997 г. на Смолянския окръжен съд. Процесните търговски обекти са били предмет на други решения на Общинския съвет - № № 58159 и 60 от 22.08.1997 г. също за продажбата им, но чрез преговори с потенциални купувачи, които с влязло в сила решение на Смолянския окръжен съд по адм. д. № 211/1997 г., са били отменени. Това решение е приложено към жалбата и от него е видно тъждеството по двете дела относно страните, предмета на спорното право и основанието. С горепосоченото решение е формирана сила на присъдено нещо по отношение на Общински съвет - Неделино, който релевантен факт не е преценен от съда. Липсва преценка и на обстоятелството, че след като Община - Неделино не е могла да докаже своите права на собственост, те със Заповед № 451/16.12.2002 г. на Кмета на Община - Неделино, са деактувани и отписани от актовите книги като общинска собственост. За РПК "Мир" е налице правен интерес от обжалване на процесните решения и обжалваното определение е незаконосъобразно.
Ответната страна - Общински съвет - Неделино, с писмено възражение оспорва подадената частна жалба като неоснователна. Счита постановеното от окръжния съд определение за обосновано и законосъобразно. Правилно е прието, че обжалваните решения на ОС - Неделино не са индивидуални административни актове и производството е недопустимо. Освен това за обжалване на решенията на Общинския съвет има специален административен контрол - чрез Областния управител и самото обжалване пред съд е недопустимо. В депозираната частна жалба са посочени като доводи факти и обстоятелства, които не са свързани с предпоставките, довели до прекратяването на делото и са неотносими към предмета на спора.
Разгледана по същество, частната жалба е основателна, по следните съображения:
Съгласно чл. 120, ал. 2 от Конституцията, гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат, освен изрично посочените със закон.
В конкретния случай обжалваните административни актове не са изключени изрично със закон, като необжалваеми.
Необосновано и незаконосъобразно окръжният съд е приел, че за жалбоподателя липсва правен интерес от обжалване на решенията на ОС, тъй като с тях не се засягат негови права и законни интереси, както и че те не представляват индивидуални административни актове по смисъла на чл. 2 от ЗАП, тъй като касаят гражданскоправни отношения.
Покупко-продажбите на имоти - държавна и общинска собственост, се осъществяват чрез сложни фактически състави, изискващи постановени административни актове и сключени въз основа на тях гражданскоправни сделки. В конкретния случай предмет на жалбата не е гражданскоправна сделка, а предшествуващият я административен акт.
Вярно е, че съгласно чл. 8 от ЗОС, Общинските съвети приеат решения по придобиване, управление и разпореждане с общинска собственост, но жалбоподателят оспорва не правомощието на ОС да се разпорежда с общинска собственост, а твърди, че процесните имоти не са общинска собственост, а са негова собственост, с оглед на което и обжалва процесните решения, т. е. оспорва компетентността на административния орган да вземе решение за разпореждане с имоти, които не са общинска собственост. След като твърди, че процесните имоти са негова собственост, а са обявени за продажба с обжалваните решения на Общинския съвет, то е налице правен интерес от обжалването им, тъй като те засягат непосредствено неговата правна сфера.
Вярно е, че по реда на ЗАП и ЗВАС не се разрешават спорове за собственост, но в конкретния случай с оглед твърдението и петитума на жалбата, не се иска разрешаване на такъв спор. В съдебно-административното производство съдът не разрешава спорове за собственост, но преценява съобразно представените доказателства за собственост, законосъобразността на обжалвания акт. Спор за собственост би бил налице, когато и двете страни се легитимират с документи, годни да докажат правото им на собственост върху процесните имоти, при което правото на едната изключва правото на другата.
Има разлика между процесуалноправна активна легитимация и материалноправна активна легитимация. Процесуалноправна активна легитимация зависи от правното твърдение на жалбоподателя, а материалноправната активна легитимация е въпрос по съществото на спора, като в първия случай липсата и води до недопустимост на жалбата, а във втория-до нейната неоснователност.
Неоснователен е доводът във възражението на ответната страна, че решенията на Общинските съвети не подлежат на съдебно-административен контрол по реда на ЗАП, тъй като имало специален административен контрол - чрез Областния управител. Правомощието на Областния управител по чл. 32, ал. 2 от Закона за администрацията е специално правомощие на този орган, което не изключва правото на засегнатите граждани и юридически лица да обжалват по реда на ЗАП , индивидуалните административни актове на Общинските съвети, с които се засягат техни права и законни интереси. Актовете на Общинските съвети на са изключени изрично със закон от кръга на обжалваемите по принцип актове.
По изложените съображения определението на окръжния съд следва да се отмени и делото да се върне на същия съд за продължаване на съдопроизводствените действия по жалбата.
Водим от горното и на основание чл. 217 от ГПК вр. чл. 11 от ЗВАС, Върховният административен съд, IV АО,
ОПРЕДЕЛИ:
Отменява определение № 35/2.05.2006 г., постановено от Смолянския окръжен съд по адм. д. № 88/2006 г. и връща делото на същия съд за продължаване на съдопроизводството.
Определението не подлежи на обжалване.